مقالات شبکه | Network Articles

مقالات سیسکو پردازش

در سایت سیسکو پردازش، افتخار آن را داریم تا با مقالات آموزشی و شرح تکنولوژی های جدید در حوزه شبکه و دیتاسنتر و  خدمات ارائه شده در CiscoPardazesh گامی هر چند کوچک در افزایش دانش آی تی در بین علاقمندان برداریم. موضوعات قابل بررسی :

  • مشخصات و انواع سوئیچ های سیسکو
  • شرح مفهموم مجازی سازی و انواع مجازی سازی در دیتاسنتر
  • اصول طراحی شبکه در لایه های مختلف شبکه
  • معرفی شرکت vmware و محصولات آن
  • آموزش شبکه مفاهیم شبکه SAN
  • تکنولوژی های مرتبط با فیبر نوری
  • معرفی سرورهای hp
  • معرفی انواع سیستم عامل ویندوز سرور
فهرست مقالات شبکه
مهدی

مکانیزم ATS در دیتا استور در ساختار مجازی سازی

 فایل سیستم vmfs فایل سیستم ذخیره سازی در vmware میباشد یعنی دیتا استورها یا فضای ذخیره سازی که به lun نیز معروف هستند با این فایل سیستم پارتیشن بندی میشوند و دیسک های مجازی ماشین های مجازی یا vmdk ها روی این ساختار ذخیره میشوند. درواقع این فایل سیستم مخصوص ساختار کلاسترینگ طراحی شده است که همزمان چندین سرور به آن دسترسی دارند و روی آن عملیات read,write انجام میدهد. در این فایل سیستم مکانیزمی بنام on-disk-locking طراحی شده تا بوسیله آن مطمئن شویم متادیتا و فایلهای ساختار vmfs تغییر نکرده و یا بعبارت دیگر consistency دیتاها حفظ میشود.

دیتا استور vmfs

دیتا استور vmfs

 

حال فرض کنید یک تغییری در متادیتای فایلها در این ساختار در حال رخ دادن است. (روشن خاموش شدن vm، ایجاد یک vm از روی template، عملیاتvmotion و ... ) بوسیله مکانیزم ATS (Atomic Test & Set) محدوده مربوط به متادیتای مربوطه در زمان آپدیت آن، lock  میشود و هاست های دیگر توانایی تغییر آن متادیتا را  در آن واحد ندارند. با این عمل هم یکپارچگی دیتای آن فایل در ساختار vmfs  تضمین میشود. ضمنا ATS  طوری عمل میکند و که فقط سکتورهای محدوده فایل مربوطه  lock  میشود و کل lun قفل نمیشود در صورتی که در تکنولوژی قدیمی تر از ATS که scsi reservation  نام دارد کل lun مدت کوتاهی lock میشود که همین موضوع روی کارایی تاثیبر منفی میگذارد. برای ATS اصطلاح hardware-assisted locking نیز اطلاق میگردد. عملکرد الگوریتم ATS در زیر نشان داده شده است:

عملکرد الگوریتم ATS

 

ATS یک کاربرد دیگر نیز در محیطهای کلاسترینگ در ساختار مجازی سازی دارد و آن اینست که هر هاست یا سرور esxi  برای اعلام زنده بودن خود روی ساختار vmfs منطقه مربوط به خود را که  heartbeat slot نام دارد را بصورت پریودیک آپدیت میکند. این محدوده معمولا یک سکتور است و در partition table مربوط به دیتا استور جای میگیرد. در حقیقت در فاصله های زمانی متوالی تعریف شده دستور ATS به این محدوده برای آپدیت ارسال میگردد. لازم به ذکر است قابلیت ATS بایستی توسط تجهیزات ذخیره سازی یا arraye موجود در شبکه پشتیبانی گردد که برای اطلاع از این موضوع بایستی در محیط کامند یکی از سرورهای esxi دستور زیر اجرا گردد تا نتیجه را نمایش دهد:   esxcli storage core device vaai status get

خروجی دستور به شکل زیر میباشد :

خروجی دستور esxcli

الگوریتم ATS این اجازه را بما نمیدهد که بتوانیم یک ماشین مجازی را روی چندین سرور روشن کنیم.

 

مطلب قبلی دستورات کاربردی در عیب یابی سوئیچ سیسکو
مطلب بعدی معرفی نسخه vSphere 7 توسط شرکت VMware
Print
4249 رتبه بندی این مطلب:
4.8

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x