مقالات شبکه | Network Articles

مقالات سیسکو پردازش

در سایت سیسکو پردازش، افتخار آن را داریم تا با مقالات آموزشی و شرح تکنولوژی های جدید در حوزه شبکه و دیتاسنتر و  خدمات ارائه شده در CiscoPardazesh گامی هر چند کوچک در افزایش دانش آی تی در بین علاقمندان برداریم. موضوعات قابل بررسی :

  • مشخصات و انواع سوئیچ های سیسکو
  • شرح مفهموم مجازی سازی و انواع مجازی سازی در دیتاسنتر
  • اصول طراحی شبکه در لایه های مختلف شبکه
  • معرفی شرکت vmware و محصولات آن
  • آموزش شبکه مفاهیم شبکه SAN
  • تکنولوژی های مرتبط با فیبر نوری
  • معرفی سرورهای hp
  • معرفی انواع سیستم عامل ویندوز سرور
فهرست مقالات شبکه

معرفی نسخه vSphere 7 توسط شرکت VMware

شرکت vmware، در تاریخ مارس 2020 نسخه 7 از محصول vSphere خود را معرفی نمود. این پلتفرم بینظیر مجازی سازی و محبوب، قابلیتهای بسیاری را نسبت به نسخه قبلی یعنی 6.7 درون خودش دارد. vSphere یکی از بهترین پلتفرمهای مجازی سازی سخت افزار در دنیا میباشد. این محصول پیشرفته نزد مدیران شبکه بسیار پرطرفدار بوده زیرا بسیار قابل اطمینان میباشد و بازدهی و کارایی خوبی در استفاده بهینه از منابع سخت افزاری به ارمغان می آورد. پلتفرم VMware vSphere حاوی کامپوننتهای زیر میباشد:

  • هایپروایزر esxi
  • نرم افزار vcenter ( محصول مدیریتی سرورهای های esxi)
  • سرویس sso یا Single Sign-On که وظیفه احراز هویت کاربران و سرویس ها به عهده آن است
  • sts یا Security Token Service  که با کامپوننت sso با هم در حال کار هستند.
  • vCenter Lookup Service
  • VMware Directory Service

قابلیتهای جدیدی که در ورژن 7 در محصول vSphere وجود دارد بشرح زیر میباشد:

vsphere همراه با Kubernetes

کوبرنتیز (Kubernetes) مجموعه ابزارهای مدیریت کانتینرها میباشد. این سیستم متن باز، سازوکاری را در ساختار کلاسترینگ پیاده سازی میکند که بوسیله آن میتوان سرویس ها و اپلکیشن های تحت کانتینرها را مدیریت و اجرا نمود و ارتباط آنها با یکدیگر و دنیای بیرون را تعریف نمود. کوبرنتیز در حقیقت نقش سیستم‌ عاملی را بازی میکند که روی چندین سرور مختلف بصورت یکپارچه اجرا می‌شود.  با کوبرنتیز توسعه‌دهندگان نرم افزارهای کاربردی یا developer ها به‌ سادگی می‌توانند برنامه کاربردی خود را طراحی نموده و در پلتفرم‌های گوناگون منتشر نمایند. مفهوم کانتینر در این مقاله توضیح داده شده است. در نسخه 7 از محصول vsphere پشتیبانی از کانتینرها و ماشینهای مجازی درکنار هم بوجود آمده است. در این نسخه کوبرنتیز با ابزارهای داخلی vsphere یکی شده و قابل پیاده سازی میباشد.

kubernetes چیست

DRS بهبود یافته

DRS یا Distributed Resource Scheduler در این نسخه بهینه شده است. وظیفه DRS تنظیم بار پردازشی مربوط به هاست ها میباشد و برای بالانس نگه داشتن آن، vm  ها در هنگام به هم خوردن بالانس منابع پردازشی سرورها، روی سرورها جابجا میکند. در نسخه جدید الگوریتم این قابلیت بهینه شده است و بر مبنای VM DRS Score عمل میکند. با این قابلیت جدید کلاستر بهینه تر عمل کرده و بگونه ای عمل میکند که vm ها  به سروری که بیشترین مقدار  VM DRS Score را ثبت کرده منتقل می کند.

vSphere 7 DRS

قابلیت vmotion بهینه تر و کاراتر

قابلیت vmotion که امکان انتقال ماشین مجازی را از یک سرور به سرور esxi دیگر مهیا میکند در این نسخه بهینه تر عمل میکند. عمل vmotion  در نسخه 7 از محصول vsphere منابع کمتری اشغال میکند و برای انتقال ماشین های مجازی بررگ بخصوص دیتابیس که سی پی یو و رم بالایی دارند سریعتر عمل میکند.

قابلیت vmware vmotion

قابلیت vLCM بجای VUM

vLCM یا vSphere Lifecycle Manager پروسه نصب، آپدیت و آپگرید esxi ها را در کلاستر مدیریت کرده و سهولت میبخشد. بوسیله vLCM ما حتی میتوانیم درایورها و firmware های سرور را نیز آپدیت و بروزرسانی کنیم. این بروزرسانی میتواند شامل درایورها و firmware های کارت شبکه، رید کنترلر و دستگاه های متصل به اسلات های pci-e باشد. بوسیله vLCM هاست هایی که درون کلاستر Compliant نیستند شناسایی شده و سریعا Remediate میشوند

قابلیت vCLS

ویژگی vCLS یا vSphere Clustering Service  که در آپدیت یک vSphere7 اضافه شد باعث حذف وابستگی drs به vcenter میشود و در نبود vcenter قابلیت drs  که یکی از ویزگیهای کلاسترینگ vmware میباشد به کار خود ادامه خواهد داد. در حقیقت vCLS فعالیت کلاسترینگ vsphere را بهبود میبخشد و حکم  control plane برای سرویس کلاسترینگ را دارد. vCLS باعث ایجاد یک تا سه vm در ساختار مجازی سازی شده که agent vm نیز به آن میگویند.

 

vcls در vmware

vCenter پیشرفته تر و کامل تر

در این نسخه از vSphere امکان نصب vcenter بصورت ویندوزی وجود نداشته و فقط امکان نصب نسخه appliance وجود دارد که vcsa نام دارد و سیستم عامل آن Photon OS بر اساس لینوکس میباشد. نسخه flash base از وب کلاینت وجود نداشته و فقط میتوان از حالت html5 آن استفاده نمود. vcenter نسخه 7 Configuration maximum بیشتری نسبت به نسخه قبل دارد بطوری که قابلیت پشتیبانی از وجود 2500 هاست esxi و 40000 ماشین مجازی روشن فعال را دارد. همچنین قابلیت Multi-homed NICs یعنی استفاده از چندین کارت شبکه در vcenter ایجاد شده است. دیگر قابلیت آن vCenter Server Profile نام دارد که بوسیله آن میتوان از تنظیمات ویسنتر بک آپ گرفت و روی یک vcenter دیگر import نمود.

معرفی vSAN نسخه 7 و قابلیتهای جدید آن

vsan که تکنولوژی enterprise-class در زمینه مجازی سازی استوریج میباشد این امکان را به ما میدهد که دو لایه compute و storage در یک پلتفرم مدیریت و راه اندازی گردد. در این تکنولوژی نیاز به خرید ذخیره ساز san سنتی وجود ندارد و با استفاده از هارددیسک های لوکال هاست های esxi یک shared storage راه اندازی میگردد. در این نسخه امکان ارائه سرویس فایل بر اساس پروتکل nfs v3 و nfs v4.1 وجود دارد.

vmware vsan

 

خدمات مجازی سازی و خدمات شبکه با سیسکو پردازش

مطلب قبلی مکانیزم ATS در دیتا استور در ساختار مجازی سازی
مطلب بعدی مانیتورینگ تجهیزات سیسکو با Cisco Prime
Print
5345 رتبه بندی این مطلب:
4.9

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x