مقالات شبکه | Network Articles

مقالات سیسکو پردازش

در سایت سیسکو پردازش، افتخار آن را داریم تا با مقالات آموزشی و شرح تکنولوژی های جدید در حوزه شبکه و دیتاسنتر و  خدمات ارائه شده در CiscoPardazesh گامی هر چند کوچک در افزایش دانش آی تی در بین علاقمندان برداریم. موضوعات قابل بررسی :

  • مشخصات و انواع سوئیچ های سیسکو
  • شرح مفهموم مجازی سازی و انواع مجازی سازی در دیتاسنتر
  • اصول طراحی شبکه در لایه های مختلف شبکه
  • معرفی شرکت vmware و محصولات آن
  • آموزش شبکه مفاهیم شبکه SAN
  • تکنولوژی های مرتبط با فیبر نوری
  • معرفی سرورهای hp
  • معرفی انواع سیستم عامل ویندوز سرور
فهرست مقالات شبکه
مهدی

معرفی انواع رایانش ابری

رایانش ابری یا Cloud Computing که به آن ابر یا کلود میگوییم از موضوعات مهم و داغ در فناوری اطلاعات  بخصوص مجازی سازی میباشد. رایانش ابری یا cloud computing به مدلی از ارائه سرویس و نرم افزارهای تحت وب اشاره دارد که در آن دسترسی به مجموعه ای از سرورها ، سرویس ها ، دیتابیس و نرم افزارها بصورت تحت وب یا web base میباشد و همه پردازش و ذخیره سازی دیتا سمت کلاد و سرورها انجام میگیرد. پس رایانش ابری مدلی از رایانش ، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات میباشد که به راحتی میتوان نرم افزار ، ماشین مجازی و یا هرگونه نیاز نرم افزاری و سخت افزاری خود روی بستر کلاد کامپیوتینگ پیاده سازی کرده ( در ازای اجاره سرویس و پرداخت هزینه ) و بدون نیاز به داشتن و خرید سخت افزارهای اختصاصی برای آن سرویس مدنظر خودمان را پیاده سازی نموده و بصورت وب بیس خود و یا دیگران به راحتی از آن استفاده کنیم. در cloud computing انعطاف زیادی در اختصاص منابع پردازشی به سرویس ها و سرورهای مشتریان وجود دارد و در صورت کاهش منابع پردازشی میتوان بصورت بلادرنگ و لحظه ای منابع پردازشی مانند سی پی یو ، رم و فضای ذخیره سازی را به سرویس خودمان اختصاص بدهیم و یا اینکه این موضوع بصورت اتوماتیک اتفاق بیفتد. رایانش ابری مدل تکامل یافته و بهبود داده شده تکنولوژی مجازی سازی در شبکه و دیتاسنتر میباشد.

انواع مدلهایی که در رایانش ابری یا cloud computing مطرح میشود به سه مدل کلی تقسیم بندی میشوند :

  • نرم افزار به عنوان سرویس                     Software as a Service (SaaS)
  • زیرساخت شبکه به عنوان سرویس    Infrastructure as a Service (IaaS)
  • پلترفرم به عنوان سرویس                       Platform as a Service (PaaS)

مفهوم SaaS در رایانش ابری

در مدل SaaS  برنامه و اپلیکیشن مورد نظر روی سرورهایی که در کلود قرار گرفته و در بستر اینترنت سرویس میدهند اجرا میشوند. در این حالت برنامه و اپلیکیشن مورد نظر روی سیستم کاربران نصب نمیباشد و پس از نصب روی سروری که در بستر کلود قرار گرفته کاربران از طریق اینترنت به نرم افرار مربوطه متصل میشوند. در این حالت نیاز به نصب و تنظیم برنامه روی سیستمهای کاربران و مشتری ها از بین رفته و درگیر فرایند نصب ، لایسنس نرم افزار و موارد دیگر نمیشویم.از جمله سرویس هایی که جزو دسته بندی SaaS قرار میگیرند میتوان به سرویس های جیمیل ، فیسبوک و dropbox اشاره کرد. ارائه سرویس های CRM ، ERP و ایمیل نیز در این نوع مدل کلود قابل پیاده سازی میباشد.

مفهوم PaaS در رایانش ابری

در مدل PaaS در بحث کلود ، این امکان به developer ها و برنامه نویسان داده میشود تا نرم افزار مورد نظر خود را نوشته ، توسعه و تست کنند و درنهایت از طریق وب پیج به کاربر نهایی ارائه سرویس نماید.برنامه نویسان وب نیز میتوانند وب سایت های مورد نظر خود را راه اندازی نمایند و به کاربران سرویس مورد نظر را روی اینترنت تحویل دهند.windows azure  نمونه ای از یک PaaS  میتواند باشد.

مفهوم IaaS در رایانش ابری

مدل IaaS که نوع دیگری از کلود یا رایانش ابری به حساب می آید شرکت فراهم کننده سرویس کلود ، زیرساخت شبکه و دیتاسنتر خود را که شامل منابع پردازشی شبکه ، استوریج و سرور بوده در اختیار مشتری میگذارد.شایان ذکر است که در زیرساخت مرکز داده شرکتی که این سرویس ارائه میشود برای فراهم نمودن سطح بالای دسترسی پذیری سرویسها و بوجود نیامدن down time طیف مختلفی از سرویسها مانند لودبالانسر ، کلاسترینگ ، بک آپ و پشتیبان گیری از داده های مشتری در حال اجرا میباشد تا خللی در کارهای مشتری پیش نیاید.در مدل IssS کاربر خود میتواند ماشین مجازی دلخواه خود را ایجاد ، سیستم عامل مورد نظر خود را روی آن نصب نموده ، نرم افزار یا سرویس مد نظر خود را بالا آورده و از طریق اینترنت به کاربر نهایی ارائه سرویس نماید. نمونه ای از شرکتهایی که به ارائه خدمات IaaS میپردازند AWS آمازون ، ویندوز Azure مایکروسافت و Cisco Metapod میباشد.

 

مدل های رایانش ابری

مطلب قبلی معرفی نرم افزار و محصولات شرکت مایکروسافت
مطلب بعدی سرور مجازی چیست
Print
17154 رتبه بندی این مطلب:
4.2

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x