اخبار فناوری اطلاعات | Information Technology News

اخبار فناوری اطلاعات
مهدی

کامپیوتر کوانتومی بدست گوگل ساخته شد

شرکت گوگل به‌ طور رسمی عنوان کرد به پیشرفت بزرگی در خصوص تکنولوژی کوانتومی دست پیدا کرده است. مقاله‌ای که از سوی متخصصان گوگل در مجله علمی نیچر به چاپ رسیده حاکی از این است که گوگل توانسته به فناوری پیشرفته ای در زمینه محاسبات و الگوریتمهای پیشرفته در دنیای کامپیوترها دست پیدا کند و قدرتمندترین و جدیدترین کامپیوتر کوانتومی جهان را تولید کند. هم اکنون قدرتمندترین کامپیوتر جهان  سامیت (Summit) نام دارد و برای انجام یک محاسبه کاملا پیشرفته و خاص حدود 10 هزار سال زمان نیاز دارد، در حالی که کامپیوتر کوانتومی طراحی شده توسط گوگل در 3 دقیقه و 20 ثانیه این‌کار را انجام می‌دهد. موفقیت گوگل در زمینه کامپیوترهای کوانتومی یک پیشرفت نوظهور در تاریخ فناوری کامپیوترها است بطوری که از سی سال پیش تا به امروز دانشمندان و متخصصان در تلاش بودند یک فناوری خارق‌العاده در این زمینه ایجاد کنند.

کامپیوتر کوانتومی

 

کامپیوترهای کوانتومی دارای ظرفیت بسیار بالایی میباشند و میتوانند میلیون‌ها حالت موجود برای حل مسئله را در کسری از ثانیه پردازش کنند، کاری که سوپرکامپیوترها قادر به انجام آن‌ها نیستند یا به سال‌ها وقت برای انجام آن نیاز دارند. کامپیوترهای کوانتومی در گسترش فناوری‌ها در حوزه‌های نظامی نقش بسزایی دارند و به یکی از دغدغه های مهم کشورها تبدیل شده است. لازم به ذکر است که دونالد ترامپ همزمان با رونمایی از کامپیوتر کوانتومی ساخته شده گوگل یک فرمان مهم را صادر که به موجب آن یک بودجه ملی  برای توسعه فناوریهای کوانتومی در نظر گرفته خواهد شد. ساندرا پیچای مدیرعامل گوگل  نیز اعلام کرد: فناوری کوانتومی که در ساخت کامپیوتر گوگل بکار رفته به سال‌ها کار مطالعاتی نیاز دارد تا به بلوغ کامل برسد. وی عنوان نمود تکنولوژی که امروزی ابداع کردیم شباهت بسیاری به اختراع اولین هواپیما دارد که تنها 12 ثانیه پرواز کرد و عملا کاربردی نداشت، اما پیشرفت آن تدریجی کامل گردید تا به شکل هواپیماهای امروزی درآمدند که ساعتها بدون مشکل در آسمان پرواز میکنند

قابل ذکر است هر واحد اطلاعات در کامپیوترهای امروزی بیت نامیده می‌شود که تشکیل شده از صفر یا 1 است، اما در کامپیوتر کوانتومی واحد جدیدی به‌نام سیکامور تعریف شده که برای هر bit  صفر و یک را همزمان میتوان متصور می‌شود و به همین دلیل است که کامپیوتر فوق قادر به انجام محاسبات همزمان است.

مطلب قبلی مایکروسافت: درباره دنیای open source و لینوکس اشتباه می‌کردیم
مطلب بعدی نکات لازم در خصوص حملات باج افزاری اخیر
Print
1337 رتبه بندی این مطلب:
4.2

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x