فیوژن فیبر نوری | Fiber Optic Splicing

فیوژن فیبر نوری یا ( Fiber Optic Splicing ) به فرایندی گفته میشود که تارهای دو رشته فیبر نوری به هم جوش خورده میشوند که به اصطلاح به آن فیوژن میگویند. در این روش از قوس الکتریکی و گرما توسط دستگاه فیوژن فیبر نوری یا fusion splicer برای حرارت دادن و اتصال دو تار فیبرنوری به هم استفاده میشود. از فیوژن فیبر نوری برای جوش یا فیوژن انواع کابل فیبر نوری بهره گرفته میشود که یک کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به یک اپراتور مجرب و آموزش دیده دارد. دستگاه هایی که قبل از این مورد استفاده قرار میگرفته تکنولوژی میکروسکوپی داشته و بیشتر عملیات فیوژن توسط اپراتور انجام میگرفت بهمین جهت درصد خطا در فیوژن بالا میرفت ولی در دستگاه های فیوژن جدید عمل تراز کردن یا core alignment تارهای فیبر نوری و جوش کابل فیبر نوری توسط دستگاه با دقت بالا انجام گرفته و اپراتور نیز با استفاده از لنز میکروسکوپی دستگاه و نمایشگر LCD دستگاه عملیات و کیفیت جوش فیوژن را مشاهده می نماید. از برندهایی که دستگاه فیوژن فیبر نوری تولید میکنند میتوان به سومیتمو، فوجیکارا و کرنینگ اشاره کرد.

 

دستگاه فیوژن فیبرنوری

دستگاه فیوژن فیبر نوری

فیوژن یا عمل جوش کابل فیبر نوری  ( Splicing ) در موارد مختلفی انجام میشود.اگر کابلی در اثر ضربه یا کشش دچار قعطی شود از فیوژن میتوان استفاده نمود تا قطعی پیش آمده را اصلاح کرد و یا در مسافت های خیلی طولانی و در هنگام کابل کشی ( با توجه به محدود بودن طول کابل های فیبر نوری هنگام تولید در کارخانه ) از فیوژن فیبر نوری برای اتصال رشته کابل جدید به کابل قبلی استفاده میشود. البته لازم به ذکر است درصورتی که فیوژن در رک و درون پچ پنل فیبر انجام نگیرد از مفصل فیبر نوری برای محافظت از کابل در محل فیوژن و جلوگیری از قطعی آن استفاده میشود.در این حالت پس از اتصال و فیوژن دو رشته کابل فیبر ، کابل ها داخل مفصل فیبر گذاشته میشوند تا بر اثر کشش و یا ضربه ،  اتفاقی برای  جوش یا فیوژن مورد نظر پیش نیاید.

مفصل فیبر نوری

نمای داخلی مفصل فیبر نوری

در موارد دیگری نیز مانند اتصال کابل فیبرنوری به پچ پنل فیبر نوری واقع در اتاق سرور یا دیتاسنتر از عمل فیوژن استفاده میشود. در فیوژن فیبر نوری ، پس از حرارت دیدن و ذوب شدن تارهای فیبر در نقطه جوش ، عمل فیوژن توسط الکترودهای دستگاه اتفاق میفتد.پروسه اتصال و جوش تارهای فیبر نوری یک سری مقدمات و مراحلی دارد که به آن میپردازیم.

مراحل فیوژن فیبر نوری

عملیات فیوژن کابل فیبر نوری شامل 4 مرحله میباشد که بایستی با دقت و توسط کارشناس متخصص و با تجربه این امر انجام شود زیرا فیوژن کاری حساس و دقیق میباشد و هرگونه خطا و سهل انگاری باعث میشود فیوژن زده شده از کیفیت لازم برخوردار نباشد و نرخ تلفات آن بالا باشد.مراحل فیوژن به شرح زیر میباشد :

1-استریپ کردن کابل فیبر 

در این مرحله با دستگاه خاصی به نام استریپر پوشش انتهایی ( محافظ پلیمری ) دو سر کابل خارج میشود. استریپر فیبر نوری شبیه استریپرهای کابل های مسی هستند که برای جدا کردن پوشش کابل ها مورد استفاده قرار میگیرند ولی بسیار دقیق تر عمل میکنند و توسط شخص با تجربه بایستی انجام گیرد تا به تارهای فیبر درون کابل آسیبی وارد نشود.نمونه یک استریپر در شکل زیر مشاهده میشود :

استریپر فیبر نوری

2- تمیز نمودن کابل فیبر نوری

در این مرحله که بعد از مرحله استریپ کابل اتفاق می افتد بوسیله دستمال خاصی که آغشته به الکل میباشد کابل را تمیز نموده تا عملیات فیوژن با دقت بیشتر و بدون خطا انجام گیرد.

3- برش فیبر یا Cleaving 

در این مرحله انتهای دو سر کابل مورد نظر برای فیوژن بمنظور ایجاد سطح مقطعی صاف و عمود با دستگاهی بنام Cleaver  بریده میشود.این مرحله بسیار مهم میباشد و در صورتی عملیات کات و بریدن انتهای کابل ها با کاتر مربوطه بدرستی و با دقت انجام نشود احتمال بروز خطا در فیوژن بالا بوده و یا در صورت فیوژن کابل ، میزان loss  و افت سیگنال بالا بوده و دچار مشکل خواهیم شد.

کلیور فیبر نوری فوجیکارا

در شکل بالا کلیور فوجیکارا مدل CT-06  مشاهده میشد که برای کلیو کردن کابل فیبر در انواع پروژه های فیبر و FTTH  میتوان از آن استفاده نمود.

4- فیوژن اسپلایسینگ 

در این مرحله که مرحله آخر میباشد تارهای فیبر که در مرحله قبل برش خوردند درون محل خاصی درون دستگاه قرار میگرند تا ثابت بمانند و تکان نخورند ، تنظیمات لازم  روی دستگاه فیوژن انجام میگیرد و سپس دستگاه بصورت اتوماتیک انتهای دو رشته فیبر داخل دستگاه را هم تراز کرده و در راستای هم قرار میدهد و سپس توسط ایجاد حرارت به روش قوس الکترونیکی دو رشته فیبر را فیوژن میکند. بعد از عملیات فیوژن روی نقطه جوش یا فیوژن  ، کریمپ و پوشش حرارتی نصب میشود. این پوشش برای محافظت از تارهای فیبر در محلی که اتصال و جوش انجام گرفته ضروری میباشد.کیفیت فیوژن فیبرنوری ، ارتباط مستقیمی با کیفیت و زاویه انتهایی فیبر مورد نظر که در مرحله 3 توسط دستگاه cleaver برش خورده بستگی دارد.اگر این مرحله بدرستی انجام نگیرد احتمال وجود اتلاف و تلفات بالا در کابل فیبر وجود خواهد داشت.پس در این مرحله هم تجربه کارشناس مربوطه و هم مرغوب بودن دستگاه کلیور مهم میباشد.

مشخصات و قابلیت های دستگاه فیوژن فیبر نوری

برندهای معروف تولید کننده دستگاه های فیوژن، فوجیکارا، کرنینگ و سومیتومو میباشند. این دستگاهها هم اکنون بسیار پیشرفت کرده و قادر هستند انواع کابل فیبر نوری را با ضریب خطا و تلفات پایین ( در صورت مهارت کارشناس مربوطه ) فیوژن یا جوش بدهند. دستگاه های فیوژن معمولا بصورت پرتابل ساخته میشود که قابلیت حمل و نقل داشته و به همین جهت مجهز به باطری قابل شارژ بوده  و توانایی انجام تعداد زیادی فیوژن و هیتر را با یک بار شارژ دارند. عمل هیتر ، بعد از ذوب شدن تارهای فیبرنوری و فیوژن فیبر انجام میگیرد و اشاره به ذوب کردن کریمپ حرارتی روی محل فیوژن اشاره دارد که سریعا انجام میگیرد و برای حفاظت از فیبر در محل فیوژن صورت میگیرد. قابلتهایی که اکثر دستگاه های فیوژن فیبر نوری در اختیار ما قرار میدهند بشرح زیر میباشد :

  • حفاظت در برابر باد در هنگام فیوژن
  • درای صفحه نمایش برای مشاهده پروسه فیوژن فیبر
  • قابلیت محاسبه و نمایش تلفات فیوژن ( بر حسب دسی بل یا db انداره گیری میشود ) روی صفحه نمایش
  • مجهز به باتری با ظرفیت بالا برای فیوژن صد تا دویست فیوژن با یک بار شارژ
  • امکان ذخیره سازی  نقطه جوش ها برای بررسی های بعدی
  • دارای عمر بالای الکترود (در بعضی از مدل ها گفته شده به 4000 جوش هم میرسد)

برندهای مختلفی به تولید دستگاه فیوژن فیبرنوری اقدام نموده اند که معروفترین آنها فوجیکارا و سومیتومو میباشند. سومیتومو برند محبوب و با کیفیتی بوده و دارای مدلهای ,82C,81C,72C,70S,71C میباشد. دستگاه سومیتومو 82C+ یکی از پیشرفته ترین دستگاه های فیوژن فیبرنوری موجود بوده که دارای قابلیت های زیر میباشد:

  • دارای مقدار افت 0.01dB در کابل های سینگل
  • مدت زمان فیوژن برای کابل های سینگل 5 ثاینه میباشد
  • توان باطری بالا جهت انجام 320 فیوژن و هیتینگ
  • دارای صفحه نمایش 5 اینچی لمسی
  • دارای زمان هیتینگ 9 ثانیه
  • دارای سیستم اتوماتیک تشخیص نوع کابل فیبرنوری

خدمات فیوژن فیبر نوری

  • خدمات 24 ساعته فیوژن فیبرنوری
  • اجرای فیوژن فیبر نوری در پروژه های FTTH مخابرات
  • اجرای فیوژن فیبر نوری در پروژه های دیتاسنتر و زیر ساخت شبکه
  • خدمات تخصصی فیبر نوری و اجرای پروژه های فیبر نوری
  • کابل کشی و مفصل بندی فیبر نوری
  • عیب یابی شبکه های فیبر نوری و انجام تست OTDR فیبر نوری

قیمت فیوژن فیبر نوری fiber optic splicing بر اساس چندین پارامتر زیر تعیین میشود:

  •  این که چه تعداد core قرار است فیوژن گردد
  • محل انجام فیوژن ها چه شرایطی دارد ( گرما، سرما و ارتفاع، مکان جغرافیایی دور و ... )
  • فیوژن به تنهایی مدنظر میباشد یا تست otdr نیز لحاظ گردد در انتهای کار
  • فیوژن فیبر در مفصل فیبر انجام میگیرد یا خیر

سیسکو پرداش با دارا بودن نیروی انسانی متخصص و تجهیزات تخصصی فیوژن و تست فیبر نوری، آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه نصب و راه اندازی شبکه فیبر نوری و فیوژن و تست تخصصی فیبر میباشد.

جهت دریافت قیمت فیوژن فیبرنوری با ما در تماس باشید

مقالات فیوژن فیبر نوری
مهدی

اصطلاحات تخصصی ویپ (VoIP)

برای راه اندازی یک مرکز تلفن تحت شبکه مانند الستیکس نیاز است تا با یک سری مفاهیم و اصطلاحات آشنا باشیم و آنها را بخوبی درک کرده باشیم تا بتوانیم پیاده سازی صحیحی در شبکه خود داشته باشیم. در این مقاله با ما همراه باشید.

PBX یا مرکز تلفن

Pbx مخفف private branch exchange بوده و بیشتر در سانترال های سنتی با این واژه برخورد میکنیم.در pbx یا سانترال های سنتی، تعدادی خطوط داخلی برای کارمندان یا افراد سازمان تعریف میشود و یک یا چند خط شهری نیز به دستگاه متصل میشود. در این حالت کاربران میتوانند با شماره داخلی خود بصورت رایگان با هم صحبت کرده و از خطوط شهری موجود نیز بصورت اشتراکی استفاده نمایند.پس وظیفه اصلی pbx تقسیم تماس و سوئیچ کردن تماس ها بین خطوط داخلی و شهری میباشد. خطوط تلفن شهری که آنالوگ نیز هستند به PSTN شهرت دارند

مرکز تلفن IPPBX

در مرکز تلفن IPPBX سیستم تلفنی ما بر روی بستر ip پیاده سازی میشود و امکان انتقال صدا و تصویر بروی شبکه ip امکانپذیر میشود و از طرف دیگر با شبکه مخابراتی PSTN نیز سازگاری کامل دارد. در این سیستم قابلیتهای فراوانی مانند کنفرانس صوتی و تصویری، امکان ضبط مکالمات و انتقال مکالمه، پیام صوتی و ... فراهم شده و در بسیاری از هزینه های سازمان بدلیل استفاده کمتر از خطوط مخابراتی صرفه جویی خواهد شد. از مرکز تلفن های مطرح میتوان به الستیکس اشاره نمود که رایگان میباشد.

PSTN یا Public Switched Telephone Network

این کلمه اشاره به شبکه تلفن ثابت مخابرات دارد که همان خط آنالوگ تلفن میباشد. ساختار شبکه های PSTN که قدیمی و آنالوگ بوده و برای برقرای تماس در این شبکه از تکنولوژی Circuit Switching استفاده میشود. در این تکنولوژی در هنگام برقرای تماس یک مدار اختصاصی بین مبدا و مقصد همیشه باز میماند که باعث بالا رفتن هزینه ها شده و همچنین منابع زیرساختی شبکه را نیز اشغال میکند.

IVR یا Interactive Voice Response

همان سیستم پاسخگوی خودکار تلفنی یا تلفن گویا بوده که در مرکز تلفن ip مانند الستیکس پیاده سازی میشود. برای مثال شخصی با تلفن یک شرکتی که دارای مرکز تلفن  ip مجهز به ivr میباشد تماس گرفته و با انتخاب دکمه های انتخابی که توسط راهنمای صوتی اعلام میشود به داخلی های متفاوت متصل میشود، پیغام میگذارد، فکس ارسال کرده و یا منتظر تماس میماند. از کاربردهای ivr یا تلفن گویا میتوان به تلفنبانکها، صدای مشتری، اعلام اطلاعات پروازهای فرودگاه ها و ... اشاره نمود. قابلیت خوبی که برای IVR وجود دارد این است که میتوان آن را customize کرد آنرا به دیتابیس متصل کنیم، یک وب سرویس را توسط آن صدا بزنیم.

پورت FXS

از درگاه fxs که مخفف Foreign Exchange Station میباشد برای اتصال تلفن های معمولی در شبکه voip استفاده میشود. به این معنا که در صورت دارابودن پورت fxs در تجهیزات شبکه، نیازی به خرید تلفن ip نداریم و با استفاده از تلفن معمولی میتوانیم شماره داخلی روی آن داشته باشیم. در حقیقت پورت fxs بوق را برای تلفن تولید میکند.

پورت FXO

پورت fxo یا Foreign Exchange Office درگاهی ست که بوق را دریافت میکند.برای اتصال خطوط مخابراتی شهری یا همان خطوط آنالوگ PSTN به سیستمهای تلفنی IP مانند الستیکس به پورت fxo نیاز داریم.

تلفن آی پی یا آی پی فون 

روش برقرای تماس در شبکه ویپ استفاده از تلفنی میباشد که تحت پروتکل ip بتواتند به شبکه و مرکز تلفن ip متصل شود. این نوع تلفن ها برای همین کار ساخته شده اند که معمولا دارای دو پورت rj45  برای اتصال به شبکه هستند. آی پی فون ها پس از اتصال به شبکه تنظیمات مورد نظر را از ippbx موجود در شبکه گرفته و به اصطلاح رجیستر شده و از طریق شماره داخلی اختصاص داده شده به آن میتوان اقدام به تماس تلفنی کرد.

پروتکل SIP

SIP یا Session Initiation Protocol یکی از پروتکل های رایجی است که در تکنولوژی voip مورد استفاده قرار میگیرد. این پروتکل در لایه هفت یا application  کار کرده و یک پروتکل سیگنالینگ در ویپ بشمار میرود. SIP وظیفه ایجاد، مدیریت و کنترل session های مولتی مدیا در بستر ip را بعهده دارد. در این پروتکل یک سری پیام همواره بین کلاینت و سرور ردوبدل میشود که میتوان به پیام register اشاره کرد. در این پیام کلاینت اطلاعات خود مانند آدرس ip، پورت و ... را به مرکز تلفن اعلام نموده و در سرور رجیستر میشود .

پروتکل IAX

IAX یا Inter Asterisk eXchange protocol پروتکل سیگنالینگ ویپ همانند SIP بوده که برای کنترل و مدیریت session های صوتی و تصویری در سیستم تلفنی ویپ بکار میرود با این تفاوت که IAXفقط برای سیستم تلفنی Astersik بکار برده میشود. استریسک یکی از پراستفاده ترین مرکز تلفن های ippbx کد باز میباشد و معمولا در استفاده از پهنای باند از پروتکل SIP بهتر و موثرتر عمل میکند. در مقایسه با SIP با یک پهنای باند یکسان IAX تعداد تماس های همزمان بیشتری را انتقال میدهد.

مبدل ATA

ATA یا Analog Telephone Adaptor تبدیلی میباشد که برای اتصال تلفن های معمولی به سیستم تلفنی voip مورد استفاده قرار میگیرد و ما را از خرید تلفن آی پی بی نیاز میکند.

تلفن نرم افزاری یا SoftPhone

سافت فون یک برنامه نرم افزاری بوده که روی کامپیوترهای شخصی یا گوشی نصب شده و میتواند بجای استفاده از تلفن های مخصوص ویپ از آن ها برای برقرای تماس صوتی در شبکه ip استفاده نمود.

پروتکل SCCP

SCCP یا Skinny Call Control Protocol یک استاندارد اختصاصی و توسعه داده شده توسط سیسکو بوده که برای مدیریت session ها و سیگنالینگ در مرکز تلفن اختصاصی سیسکو که CUCM نام دارد استفاده میشود. این پروتکل فقط در تلفن های سیسکو قابل استفاده میباشد و تلفن های آی پی توسط این پروتکل بوسیله مک آدرس رجیستر میشوند.

خط E1

خط E1 یکی از خطوط مخابراتی دیجیتال بوده که در سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد.E1 به استاندارد ISDN در اروپا اشاره داشته و شامل 32 خط یا لینک با پهنای باند 64Kbps میباشد که 2 خط آن برای سیگنالینگ مورد استفاده بوده و بقیه برای انتقال صوت میباشد و جمعا 2 مگابیت پهنای باند در اختیار ما قرار میدهد. از این خطوط بیشتر برای تماس های voip از آن استفاده میشود. همراه با خطوط E1 یک شماره چهار یا پنج رقمی نیز دریافت میشود که مشخصه این خطوط میباشد.

SS7

SS7 یک استاندارد بین الملی بوده که نحوه ارتباط عناصر شبکه را در یک شبکه PSTN بر روی خطوط دیجیتالی تعریف میکند. نود ها در این استاندارد signaling point نامیده میشوند. این پروتکل دارای استانداردهای سیگنالینگ میباشد. از کاربردهای این پروتکل میتوان به خدمات شبکه تلفنی هوشمند یا IN، انتقال تماس تلفنی، نمایش نام تماس گیرنده، ایجاد تماس هاس سه طرفه اشاره نمود

کدک های voip

کدک یا codec که مخفف coder-decoder میباشد یک الگوریتم میباشد که سیگنال صوتی را به یک فرم دیجیتال و فشرده شده تبدیل مینماید که برای ارسال تماس های صوتی و اطلاعات بین تلفن voip و مرکز تماس pbx بکار میرود. کدک این عمل را با استفاده از عملیاتی بنام sampling یا نمونه برداری از صدا انجام میدهد. در codec میزان پهنای باند مورد استفاده و میزان فشرده سازی صدا مشخص میگردد کدک تعیین شده برای تماس گیرنده و مقصد بایستی یکی باشد. از کدک های صوتی استاندارد می توان به کدک G.711 و G.729 اشاره نمود. کدک G.729  به دلیل نرخ بالای فشرده سازی پهنای باند کمتری نیاز داشته و اکثر تلفن های ویپ ار آن پشتیبانی می نمایند. این کدک رایگان نمیباشد و به ازای تعداد مکالمات همزمان هزینه بایستی برای آن پرداخت شود. البته این کدک برای الستیکس نسخه رایگان و قابل دانلود نیز دارد. در کدک صوتی G.711 پهنای باند مورد نیاز برای تماس 64Kbps بوده که نرخ بالایی ست و به همین جهت کیفیت صدای خوبی و کریستال را از آن انتظار داریم. در این کدک نیازی به لایسنس وجود نداشته ولی پهنای باند بالای مورد نیاز آن یه نقطه ضعف ممکن است به شمار برود. کدک G.723 بیشتر در قدیم استفاده میشده و حدود 14Kbps پهنای باند را مورد استفاده قرار میدهد.

مرکز تلفن elastix

محبوب ترین مرکز تلفن یا IPPBX نرم افزاری بوده که دارای installer بوده و روی سیستم شخصی یا سرور نصب میگردد. هسته این سیستم تلفنی Asterisk بوده و سیستم عامل آن جزو لینوکس توزیع centos بشمار میرود. gui یا محیط کاربری که از طریق آن میتوان الستیکس را کانفیگ نمود FreePbx نام دارد. freepbx تحت وب بوده و روی Asterisk سوار میشود. بطور کلی تر اگر ما همه کامپوننتهای voip و هسته تلفنی استریسک را یکجا درنظر بگیریم  یک فایل iso از روی آن ساخته شود که الستیکس نام دارد.

 

Print
11722 رتبه بندی این مطلب:
4.8

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x