مقالات شبکه | Network Articles

مقالات سیسکو پردازش

در سایت سیسکو پردازش، افتخار آن را داریم تا با مقالات آموزشی و شرح تکنولوژی های جدید در حوزه شبکه و دیتاسنتر و  خدمات ارائه شده در CiscoPardazesh گامی هر چند کوچک در افزایش دانش آی تی در بین علاقمندان برداریم. موضوعات قابل بررسی :

  • مشخصات و انواع سوئیچ های سیسکو
  • شرح مفهموم مجازی سازی و انواع مجازی سازی در دیتاسنتر
  • اصول طراحی شبکه در لایه های مختلف شبکه
  • معرفی شرکت vmware و محصولات آن
  • آموزش شبکه مفاهیم شبکه SAN
  • تکنولوژی های مرتبط با فیبر نوری
  • معرفی سرورهای hp
  • معرفی انواع سیستم عامل ویندوز سرور
فهرست مقالات شبکه
مهدی

قابلیت NPV و NPIV در شبکه های SAN

Npv یا N-Port Virtualization یک اصطلاح مختص سیسکو بوده که البته بقیه کمپانی ها هم ممکن است آن را با اسمی دیگر مورد استفاده قرار دهند مربوط به شبکه های SAN و ذخیرساز شبکه میباشد. یک سوئیچ san که به مد npv میرود  از مابقی سوئیچهای شبکه san مخفی میماند. ( به شبکه san اصطلاح fabric نیز اطلاق میگردد ) این سوئیچ در ارائه سرویسهای داخل fabric مانند اختصاص آدرسfcid  و یا انجام پروسه fabric login شرکت نمیکند و همچنین از دیگر سوئیچهای san  آدرس domain id را دریافت نمیکند. در این حالت میگوییم سوئیچ از دید fabric پنهان شده است. این قابلیت در npv باعث شده ما بتوانیم سوئیچ san یک شرکت دیگر را به شبکه san خود متصل کرده و همچنین در اختصاص آدرس domain id نیز صرفه جویی کرده باشیم. برای مثال میتوانیم سوئیچ UCS Fabric Interconnect متعلق به سرور ucs را به سوئیچ شرکت brocade متصل کنیم.البته در این حالت باید npv روی سوییچ UCS Fabric Interconnec و قابلیت NPIV روی سوئیچ brocade  فعال گردد.

 

قابلت NPV در سوئیچ SAN

 

در شکل بالا سوئیچ پایینی که قابلیت npv روی آن فعال شده است پکت های fabric login مربوط به هاست ها را دریافت کرده و آنها را به سوئیچ بالادستی خود که قابلیت npiv روی آن فعال است میفرستد. در اینجا سوئیچ پایینی نقش پروکسی برای این پکت ها را ایفا میکند و همچنین آدرس های fcid مربوط به n_port ها را نیز از سوئیچ بالادستی گرفتی و خود نقشی در آن ندارد.

قابلیت  NPIV

NPIV که مخفف N_Port ID virtualization  میباشد یک قابلیت در سوئیچ san در سطح پورت سوئیچ میباشد که باعث میشود در آن چندین initiator از طریق یک پورت فیزیکی سوئیچ به شبکه san لاگین کرده و آدرس fcid دریافت کنند. این قابلیت بیشتر در سرورهای esxi و ucs سیسکو کاربرد دارد. در این حالت روی ماشین مجازی مدنظر یک virtual hba شبیه سازی شده تا بتوانند آدرس wwn خود را داشته باشند و بتوانند آدرس fcid دریافت کنند.

مطلب قبلی اصطلاحات تخصصی ویپ (VoIP)
مطلب بعدی آموزش آپگرید کردن IOS سوئیچ سیسکو
Print
8178 رتبه بندی این مطلب:
4.6

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x