مقالات شبکه | Network Articles

مقالات سیسکو پردازش

در سایت سیسکو پردازش، افتخار آن را داریم تا با مقالات آموزشی و شرح تکنولوژی های جدید در حوزه شبکه و دیتاسنتر و  خدمات ارائه شده در CiscoPardazesh گامی هر چند کوچک در افزایش دانش آی تی در بین علاقمندان برداریم. موضوعات قابل بررسی :

  • مشخصات و انواع سوئیچ های سیسکو
  • شرح مفهموم مجازی سازی و انواع مجازی سازی در دیتاسنتر
  • اصول طراحی شبکه در لایه های مختلف شبکه
  • معرفی شرکت vmware و محصولات آن
  • آموزش شبکه مفاهیم شبکه SAN
  • تکنولوژی های مرتبط با فیبر نوری
  • معرفی سرورهای hp
  • معرفی انواع سیستم عامل ویندوز سرور
فهرست مقالات شبکه
مهدی

ذخیره ساز مبتنی بر نرم افزار

SDS یا Software-defined Storage و یا همان ذخیره ساز مبتنی بر نرم افزار یکی از مفاهیم نسبتا جدید در مراکز داده و در هم آمیخته با مفاهیم مجازی سازی یا virtualization به حساب می آید.SDS سیر تکاملی رشد تکنولوژی در تجهیزات ذخیره سازی موجود در دیتاسنترها را دچار تغییر و تحول نموده است.

در دیتاسنترهای سنتی و حتی دیتاسنترهای مدرن امروزی از SAN و NAS استوریج های مجزا و تخصصی جهت مدیریت و ذخیره سازی دیتا در سازمان استفاده میشود. این نوع تجهیزات ذخیره سازی دارای یک شاسی بوده که انواع هارددیسک های پرسرعت مغناطیسی و از نوع فلش یا ssd و کنترلرهای مخصوص جهت پردازش و ذخیره سازی دیتا در آن نصب شده است. دستگاه های ذخیره سازی تحت شبکه امروزی معمولا در نوع NAS  و SAN در مارکت موجود بوده که نوع SAN آن پیشرفته تر و پرسرعت تر از NAS میباشد. وجود این نوع تجهیزات ذخیره سازی که به Shared Storage نیز معروف میباشند بیشتر در پیاده سازی هایی که در آن از تکنولوژی مجازی سازی بهره میبرند ضروری میباشد که و با توجه به اینکه در حال حاضر در اکثر مراکز داده و دیتاسنترها ، مجازی سازی سرور پیاده سازی شده و در حال استفاده میباشد نادیده گرفتن این نوع تجهیزات ممکن نیست. از طرف دیگر با توجه به وابسته بودن شدید ساختار مجازی سازی به Shared Storage ها رل مهم این ذخیره سازها بیش از پیش نمایان شده است.

 

معماری ذخیره سازهای نرم افزار

 

در معماری sds ها یا ذخیره سازهای نرم افزاری ، لایه contol plane و data plane از هم جدا میشوند.به این معنا که یک سری قابلیتهای معمول استوریج مانند replication و deduplication و snapshot به سخت افزار و استوریج وابسته نخواهد بود و بصورت نرم افزاری مدیریت میگردد.در sds ها نرم افزار مدیریتی استوریج ، به سخت افزار و یا برند خاصی وابستگی ندارد بهمین جهت است که مامیتوانیم لایه مدیریتی یا کنترلی ذخیره ساز را از آن جدا کرده و محدود به دیسک ، شاسی یا سخت افزار خاصی نباشیم.

VSAN یا  Virtual SAN چیست

از جمله راهکارهای ذخیره سازی بر پایه نرم افزار میتوان به محصول vSAN از شرکت VMware اشاره نمود. معماری نرم افزاری vSAN با هایپروایزر ESXi مجتمع شده و با تشکیل مجموعه ای هارددیسک ها و فلش دیسک ها یک کلاستر تشکیل داده و یک shared storage منعطف و پربازده در دیتاسنتر به ما ارائه میدهد. در vSAN که از ESXi  نسخه 5.5 معرفی گردید فضای دیسک های لوکال که روی سرورهای مختلف ESXi هستند با هم ترکیب شده و یک storage pool جهت استفاده بعنوان shared storage را در اختیار ما قرار میدهد. در این معماری روی هر سرور ESXi حداقل وجود یک فلش دیسک جهت caching ضروری میباشد. در vSAN هزینه پیاده سازی بشدا کمتر از ذخیره ساز SAN بوده و همین موضوع این معماری را رببرای مدیران شبکه جذاب مینماید. از دیگر قابلیت های vSAN به موارد زیر میتوان اشاره نمود :

  • مدیریت بصورت per vm  و توانایی داشتن policy های مختلف برای vm  های مختلف
  • پشتیبانی از deduplication و Compression جهت کاهش فضای ذخیره سازی
  • پشتیبانی از vSAN snapshot  بدون وابستگی به vSphere snapshots
  • پشتیبانی از replication روی استوریج های NFS
مطلب قبلی سرور مجازی چیست
مطلب بعدی قیمت فیوژن فیبر نوری چگونه محاسبه میشود
Print
11780 رتبه بندی این مطلب:
4.6

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x