مقالات شبکه | Network Articles

مقالات سیسکو پردازش

در سایت سیسکو پردازش، افتخار آن را داریم تا با مقالات آموزشی و شرح تکنولوژی های جدید در حوزه شبکه و دیتاسنتر و  خدمات ارائه شده در CiscoPardazesh گامی هر چند کوچک در افزایش دانش آی تی در بین علاقمندان برداریم. موضوعات قابل بررسی :

  • مشخصات و انواع سوئیچ های سیسکو
  • شرح مفهموم مجازی سازی و انواع مجازی سازی در دیتاسنتر
  • اصول طراحی شبکه در لایه های مختلف شبکه
  • معرفی شرکت vmware و محصولات آن
  • آموزش شبکه مفاهیم شبکه SAN
  • تکنولوژی های مرتبط با فیبر نوری
  • معرفی سرورهای hp
  • معرفی انواع سیستم عامل ویندوز سرور
فهرست مقالات شبکه
انواع کابل شبکه
مهدی

انواع کابل شبکه

کابل شبکه چیست؟

در توضیح اینکه کابل شبکه چیست و یا دلیل استفاده از آن چیست به صورت مختصر می توان گفت کابل شبکه رسانه ای است که ما می توانیم به کمک آن اطلاعات را از یک دستگاه ( کامپیوتر ، سرور و ... )  به دستگاه دیگری در شبکه محلی ( LAN ) منتقل کنیم.در حقیقت کابل شبکه یک محیط انتقال یا رسانه انتقال میباشد که بوسیله آن دیتا منتقل میشود.کابل های زوج به هم تابیده یا مسی از پرمصرف ترین کابل های شبکه بشمار می آیند.کابل های مسی شبکه در گروه ها یا category های مختلف تولید شده که پرمصرفترین آن کابل cat5e و cat6 میباشد.البته کابل های مسی شبکه از لحاظ نوع پوشش و محافظ کابل به چند نوع مختلف نیز تقسیم بندی میشند که انواع کابل utp ، stp ، sftp ، fftp را شامل میشوند. کابل utp ساده ترین نوع کابل ها بوده که محافظ خاصی ندارد و ولی دیگر کابل ها دارای پوشش آهنی بافته شده و یا فویل آلمینیومی میباشند.

انواع کابلهای شبکه

به طور کلی در ارتباطات بین نودها در شبکه های کامپیوتری و صنایع آی تی سه نوع کابل شبکه وجود دارد که هرکدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. کابل کوکسیال که از خیلی سال پیش مورد استفاده بوده ولی در حال حاضر کمتر در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار میگیرد.کابل فیبر نوری که پهنای باند بسیار بالایی برای انتقال اطلاعات مخصوصا در مسافت های راه دور دارد و کابل مسی شبکه که متداول ترین کابل برای استفاده در شبکه های امروزی میباشد.

1-کابل کواکسیال : مناسب سیستمهای انتقال تصویر و سیستمهای مخابراتی بدلیل دارابودن پهنای باند بالا

2- کابل فیبر نوری : دارای پهنای باند بسیار بالا در ارتباطات

3- کابل زوج به هم تابیده مسی ( کابل شبکه UTP ,STP , FTP ) : کابل utp کابل ساده و بدون محافظ میباشد. در کابل stp به دور تک تک هر زوج کابل ، یک پوشش زرورق فلزی وجود دارد ولی در کابل ftp یا Foiled Twisted Pair به دور چهارزوج یک پوشش فلزی کلی وجود دارد.پوشش و محافظ فلزی دور رشته های کابل برای جلوگیری از تداخل امواج الکترومغناطیس در کارکرد سیگنال های عبوری از کابل میباشد.

کابل کواکسیال (کابل های هم محور)

امروزه از این کابل ها به دلیل بالا بودن هزینه خرید و نصب ، مشکل و سخت بودن نصب آنها نسبت به سایر کابل ها ، پشتیبانی نکردن دستگاه ها از این کابل ها و سرعت پایین تر آنها نسبت به سایر کابل های شبکه ، کمتر استفاده شده و یا به طور کلی اصلا استفاده نمی شود.(برای آنتن های آنالوگ و دیجیتال از این نوع کابل ها استفاده می کنیم.) از مزایای این کابل ها می توان به پهنای باند بالای آنها و همچنین مقاومت بالای آنها در برابر نویز اشاره کرد.

 

کابل کواکسیال

کابل فیبر نوری

کابل های فیبر نوری گران قیمت هستند و بدلیل اینکه اطلاعات در این کابل ها با سرعت نور جابجا می شود سرعت انتقال اطلاعات در این کابل ها فوق العاده بالا می باشد و به همین دلیل از این کابل ها بیشتر برای شبکه های پرسرعت استفاده می شود.ساختار این کابل ها بدین صورت است که یک رشته باریک و بلند و شفاف از جنس شیشه و پلاستیک در آنها بکار برده میشود تا بتواند نور را که از یک سر آن وارد میشود از سر دیگر آن خارج کند به همین دلیل سرعت انتقال اطلاعات در این کابل ها بسیار زیاد می باشد.باید توجه داشت کابل های فیبر نوری بسیار حساس می باشند و با کوچکترین ایراد مانند خراشیدگی یا شکستگی در میان راه دچار افت سرعت و یا قطعی شبکه می شوند.در صورت قطعی کابل فیبر نوری در مسیر و یا آسیب دیدن آن و برای اصلاح آن در محل شکستگی یا قطعی از جوش فیبرنوری یا فیوژن فیبر نوری استفاده میشود.

 

پچ کورد فیبر نوری

نمونه کابل فیبر نوری که بصورت پچ کورد تهیه شده است

کابل زوج به هم تابیده

کابل های زوج به هم تابیده (Cable Twisted Pair ) رایج ترین نوع کابل های شبکه هستند که ما هر روزه با آنها سروکار دارم و از آنها برای اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر یا دستگاه های شبکه به سوئیچ ها و روترها از آنها استفاده میکنیم. همین کابل هایی که هر روز در منازل خود از آنها استفاده می کنیم کابل های زوج به هم تابیده یا UTP نام دارند.دلیل نام گذاری این کابل ها به زوج به هم تابیده این است که این کابل ها از چندین رشته سیم که به یکدیگر بافته شده اند تشکیل می شوند.سوکتی که در این کابل ها استفاده می شود RJ45  نام دارد. کابل های زوج به هم تابیده بر اساس پارامترهایی مانند تعداد سیم هایی که داخل هر کابل بکار رفته ، میزان تابیدگی سیم ها و روکش های مختلفی که برای آنها بکار رفته تقسیم بندی می شوند.جنس این کابل ها اکثرا از مس بوده و به همین دلیل به کابل های مسی نیز معروف بوده و شناخته می شوند.

 

کابل شبکه cat6

کابل شبکه cat6 و زوج سیم های بهم تابیده شده

 

دسته بندی کابل های شبکه که از نوع زوج به تابیده هستند و معروفترین و پرکاربردترین کابل های شبکه در بازار هستند به شرح زیر میباشد :

  1. کابل شبکه Cat5
  2. کابل شبکه  Cat5e
  3. کابل شبکه Cat6
  4. کابل شبکه Cat6A
  5. کابل شبکه Cat7
  6. کابل شبکه Cat7A
  7. کابل شبکه Cat8

کابل شبکه Cat5

کابل شبکه Cat5 با استاندارد 100BASE-TX شناخته شده و حداکثر سرعت 100 مگابیت در ثانیه را برای ما فراهم میکند.کابل Cat5e نیز همان استاندارد کابل Cat5 را دارد ولی با 1000BASE-T شناخته میشود .ولی بدلیل استفاده از چهار زوج یا هشت رشته کابل موجود در کابل توانسته به سرعت 1 گیگابیت در ثانیه برسد.در کابل Cat5 ما فقط از دو زوج یا چهار رشته کابل استفاده میکنیم که دو رشته کابل برای ارسال دیتا و دورشته کابل برای دریافت دیتا مورد استفاده قرار میگیرد.کابل شبکه  cat5 بدلیل منسوخ شدن کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

کابل شبکه Cat6

طبق مشخصات مندرج شده در استاندارد TIA/EIA-568-B ، کابل شبکه Cat6 با 10GBASE-T شناخته شده ، ضخامت کابل ها نسبت به Cat5 و Cat5e بیشتر شده و شاهد پیچش بیشتر کابلها هستیم.در کابل های Cat6 بدلیل نویزپذیری کمتر و تحمل فرکانسی بالاتر ( فرکانس 250 مگاهرتز ) توانایی ارائه سرعت 10G را دارد.البته لازم به ذکر است سرعت 10 گیگ تا فاصله 50 متری میتواند بدست آید و بدع از آن دچار افت و کاهش سرعت در کابل شبکه خواهیم بود.

کابل شبکه Cat6a

کابل شبکه Cat6a دارای تحمل فرکانسی 500 مگاهرتز بوده و در مقایسه با کابل Cat6  تا فاصله 100 متری قابلیت ارائه سرعت 10G را دارد در حالی که کابل Cat6 در بهترین حالت تا فاصله 37 تا 50 متری توانایی ارائه سرعت 10G را دارد.

کابل شبکه Cat7

کابل شبکه Cat7 نیز سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را همانند کابل Cat6  ارائه میکند ولی تست هایی که در لابراتوار برای آن انجام گرفته نشان داده این کابل توانایی ارائه سرعت 40G با کابل 50 متری و 100G در فاصله 15 متری را دارد.کابل Cat7  از کانکتورها و سوکتهایی با استاندارد GG45 استفاده میکند. کابل Cat7  دارای توانایی عبور فرکانسی 600 مگاهرتز را دارد.

رنگ بندی کابل شبکه

همه کابل های شبکه که در بالا معرفی شد دارای چهار زوج سیم مسی یا هشت رشته سیم بوده که هر رشته سیم درون کابل شبکه رنگ مخصوص خود را دارد تا در مواقع سوکت زدن کابل و یا کیستون زدن کابل ها جابجا نشوند و همچنین طبق استاندارد عمل کرد.دو استاندارد رنگ بندی برای اتصال کابل شبکه به سوکت RJ45 و کیستون وجود دارد که T-568A و T-568B  نام دارند که معمولا از استاندارد T-568B استفاده میگردد.در این استاندارد رنگ بندی کابل شبکه در هنگام پانچ سوکت شبکه و یا کیستون طبق تصویر زیر میباشد :

 

رنگ بندی کابل شبکه

 

در استاندارد 568B که معمول ترین استاندارد میباشد و در بیشتر پروژه های پسیو شبکه از این استاندارد تبعیت میکنند برای اینکه رنگ بندی کابل در هنگام پانچ سوکت rj45 صحیح باشد طبق تصویر بالا عمل مکینیم. یعنی سوکت rj45 را دردست میگیریم و در حالی که ضامن آن به طرف زیر میباشد از سمت چپ سوکت ، رنگبندی کابل  شبکه طبق ترتیب زیر را درون کابل اتصال میدهید :

  1. سفید نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید سبز
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. سبز
  7. سفید قهوه ای
  8. قهوه ای
مطلب قبلی ساخت و مدیریت کلود با VMware vRealize Suite
مطلب بعدی FTTH چیست
Print
21920 رتبه بندی این مطلب:
3.7

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x