مجازی سازی سرور | Server Virtualization

مجازی سازی سرور یا Server Virtualization از تکنولوژی های نوپا درشبکه و دیتاسنترها بشمار میرود. البته چند سالی هست که از این تکنولوژی در دیتاسنترها و مراکز داده سازمانها و شرکتها استفاده میشود ولی با توجه به پیچیده بودن پیاده سازی قابلیتهای پیشرفته مجازی سازی و حساس بودن بستر مجازی سازی ( بدلیل قرارگرفتن تعداد زیادی ماشین مجازی روی یک سرور ) لزوم استفاده از کارشناسان متخصص دراین حوزه جهت پیاده سازی استاندارد زیرساخت مربوط به مجازی سازی اجتناب ناپذیر است. این مهم بخصوص در مواردی که سرویس های مهمی مانند اکتیودایرکتوری، انواع دیتابیس، میل سرور، وب سرور، اتوماسیون اداری و انواع ماشین های مجازی در حال سرویس دادن به کاربران است نمود پیدا کرده و اختلال ثانیه ای این سرویس ها برای سازمانها، موسسات و شرکتها خطر بزرگی محسوب میشود.

مجازی سازی سرور چیست

مجازی سازی سرور یکی از انواع مجازی سازی (virtualization) در دیتاسنترها بشمار میرود و به جرات میتوان گفت تمام دیتاسنترهای مدرن و امروزی از این تکنولوژی در بستر شبکه خود استفاده میکنند زیرا صرفه اقتصادی داشته هزینه های سازمان را کاهش میدهد، مدیریت شبکه را راحت تر کرده و قابلیتهای خوبی به مدیر شبکه در زمینه توسعه و بسط شبکه اعطا میکند. مجازی سازی سرور این امکان را به ما میدهد که چندین سیستم عامل (انواع ویندوز، لینوکس و ...) بتوانند درکنار هم و بصورت ایزوله از هم ( مانند چند سرور فیزیکی جدا ) روی یک سرور فیزیکی نصب شوند و به فعالیت بپردازند. در این حالت هدررفت منابع پردازشی سرور فیزیکی بسیار کمتر خواهد بود و ما قادر خواهیم بود چندین سیستم عامل مختلف و سرویسهای مختلف را همزمان روی یک سرور فیزیکی در آن واحد اجرا کنیم.

در ساختار مجازی سازی لایه ای بنام هایپروایزر  (hypervisor) مابین ماشین های مجازی و سرور فیزیکی قرار گرفته و نحوه تخصیص منابع پردازشی ( سی پی یو ، رم ، شبکه، فضای ذخیره سازی دیسک ) به ماشین های مجازی را مدیریت میکند و به عنوان واسط و کنترلر لایه میانی  عمل کرده و وظیفه به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری میزبان با ماشین های مجازی را بعهده دارد. در  vmware این هایپروایزر ESXi نام دارد که آخرین ورژن آن در حال حاضر  ESXi8 می باشد. در شکل زیر سرورهای فیزیکی مشاهده میشود که روی هر کدام از سرورها یک لایه واسط مدیریتی به نام VMware ESXi نصب شده است و روی این لایه که هایپروایزر نام دارد تعدادی virtual machine  یا ماشین مجازی وجود دارد.  هر ماشین مجازی یک سیستم عامل دلخواه ( ویندوز ، لینوکس ، مکینتاش و ... ) به همراه برنامه ها و تنظیمات مختلف میباشد که منابع پردازشی خود را از سرور فیزکی که همان هاست ESXi میباشد دریافت میکنند.

 

مجازی سازی سرور چیست

 

اجرای چندین سرور مختلف با سیستم عامل های مختلف روی یک سرور فیزیکی

 


 

انواع نرم افزارهای مجازی سازی

در دنیای مجازی سازی مدعیان زیادی اقدام به طراحی و تولید نرم افزار و راهکارهای مجازی سازی نموده اند که بدون شک محبوبترین آنها شرکت VMware میباشد. شرکت vmware در تولید و ارائه راهکارهای مربوط به مجازی سازی و کلود یا رایانش ابری همیشه پیشرو بوده است و محصولات آن در اکثر مراکز داده و شرکتها و سازمانها نصب و درحال استفاده است. لیست زیر محصولات شرکتهای مختلف که راهکارهای خود را در زمینه  تکنولوژی های مربوط به مجازی سازی تولید و ارائه کرده اند را نشان میدهد :

  • مایکروسافت Hyper-V
  • KVM  یا Kernel-based Virtual Machine راهکار اپن سورس بوده که روی نسخه های مختلف لینوکس نصب شده و سرور فیزیکی را به هایپروایزر تبدیل میکند.
  • RHV یا یا Red Hat Virtualization محصول مجازی سازی پیشرفته شرکت ردهت بوده که بر پایه لینوکس و هایپروایزر KVM بنا شده است.
  • Proxmox VE :  راهکار اپن سورس مجازی سازی بر پایه QEMU/KVM و پشتیبانی از کانتینرهای LXC با قابلیت های کلاسترینگ، انتقال ماشین مجازی روشن و پشتیبانی از متد ذخیره سازی Ceph
  • محصول شرکت سیتریکس XenServer 
  • محصول مجازی سازی شرکت VMware  بنام vSphere

انواع محصولات مجازی سازی

 


 

مجازی سازی سرور با Citrix

یکی دیگر از محصولات پرقدرت مجازی سازی سرور ، XenServer بوده که محصول شرکت سیتریکس میباشد و بر پایه هایپروایزر Xen  کار میکند. XenServer  یا به اختصار Xen  یک محصول اپن سورس و رایگان بوده و بسیار قابل اعتماد و پایدار میباشد.این محصول قابلیتهای پیشرفته مجازی سازی برای دیتاسنترهای امروزی را دارا بوده ولی همچنان از vmware که لیدر صنعت مجازی سازی بوده عقب میباشد.از قابلیتهای هایپروایزر سیتریکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • XenMotion که برای جابجایی ماشین مجازی بصورت live به سرور دیگر بکار میرود.
  • قابلیت Live Storage Migration برای جابجایی دیسک ماشین مجازی به یک دیتااستور دیگر
  • قابلیت high availability مشابه HA در vmware
  • قابلیت  memory overcommit برای استفاده اشتراکی از حافظه رم بین ماشین های مجازی
  • قابلیت site-to-site disaster recovery مشابه SRM  در vmware که برای ریکاورکردن ماشین های مجازی در مواقع بحران استفاده میشود.
  • قابلیت استفاده از vGPU برای ماشین های مجازی
  • قابلیت USB Pass-Through برای اتصال فلش usb به ماشین های مجازی

 


 

مجازی سازی سرور با VMware 

محصول VMware vSphere نرم افزار و راهکار مجازی سازی سرور شرکت vmware محسوب میشود. هسته اصلی این محصول VMware ESXi میباشد که روی سرورهای فیزیکی موجود در دیتاسنتر نصب شده و ماشین های مجازی روی این hypervisor نصب شده و بالا می آیند. این هایپروایزر از نوع bare-metal بوده به این معنا که مانند vmware workstation وابستگی به سیستم عامل میزبان برای نصب ندارد و ESXi مستقیما روی سرور نصب میگردد. انواع سیستم عامل ها و پلتفرم ها ( ویندوز ، مکینتاش ، لینوکس ، یونیکس و ... ) میتواند بصورت ماشین مجازی یا به اصطلاح vm روی سرور ESXi  نصب و راه اندازی گردند بدون اینکه اختلالی در کار یکدیگر ایجاد کنند. ایجاد کلاسترینگ در شبکه بوسیله هایپروایزر ESXi بوسیله مجموعه ابزارهای موجود در نرم افزار VMware vSphere بسادگی ایجاد میشود و در صورت بروز مشکل در سرورهای فیزیکی دیتاسنتر، سرویس ها و ماشین ها مجازی بدون قطعی و down time و یا با حداقل قطعی بکار خود ادامه خواهند داد. آخرین ورژن ESXi در حال حاضر 8 بوده و نسبت به نسخه قبلی خود یعنی 7 بهبودها و پیشرفتهای خوبی داشته است. نکته ای که باید ذکر شود نصب  ESXi به تنهایی بستر مجازی سازی را تکمیل نکرده و لازم است از دیگر ابزارهای موجود در محصول vSphere استفاده نمود. نرم افزار VMware vCenter دیگر کامپوننت کاربردی و مدیریتی در مجموعه نرم افزاری vSphere بوده که خیلی از قابلیتهای پیشرفته یک دیتاسنتر واقعی با نصب و تنظیم این محصول میسر شده و قابلیتهای قدرتمندی را به بستر مجازی ما اضافه میکند. از جدیدترین قابلیتهای محصول vSphere  نسخه 8 به موارد زیر میتوان اشاره نمود:

  • پشتیبانی از DPU یا vSphere Distributed Services Engine برای افزایش کارایی سرور
  • پشتیبانی از Tanzu Kubernetes
  • پشتیبانی از DRS پیشرفته      
  • پشتیبانی از Session time out و حذف پشتیبانی از  TLS1.0 و TLS1.1
  • پشتیبانی از هشت vGPU به ازای هر ماشین مجازی
  • توانایی مدیریت 10000 ماشین مجازی در هر کلاستر
  • قابلیت های بیشتر در Lifecycle Management جهت آپدیت و بروزرسانی زیرساخت vSphere
  • قابلیت Enhanced Recovery of vCenter
  • پشتیبانی از سخت افزارهای جدید با معرفی Virtual Hardware ورژن 20

 


 

مجازی سازی با مایکروسافت Hyper-V

مایکروسافت هایپروی (Microsoft Hyper-V) محصول مجازی سازی سرور شرکت مایکروسافت برای اولین بار در ویندوز سرور 2008 نسخه R2 معرفی شد. در نسخه های ابتدایی کمی این نرم افزار ضعیف بود ولی با معرفی قابلیتهای پیشرفته تر در آن مانند Live Migration وارد رقابت با دیگر محصولات مجازی سازی گردید. قابلیت Live Migration امکان انتقال و مهاجرت یک ماشین مجازی از یک سرور به سرور دیگر بدون خاموش شدن یا قطع شدن ماشین مربوطه را میدهد.  Hyper-V از طریق نصب رل مربوطه در ویندوز سرور نصب میگردد و از دو طریق پاورشل مایکروسافت و کنسول گرافیکی Hyper-V Manager قابل مدیریت و پیکره بندی میباشد. از دیگر قابلیتهای هایپروی میتوان به توانایی ایجاد snapshot از ماشین های مجازی، اختصاص حافظه رم بصورت پویا به ماشین مجازی، وجود نسخه مشابه از Hyper-V در ویندوز 8 به بعد، محیط کاربری آسان، مدیریت بستر مجازی سازی با Powershell و معرفی فرمت ذخیره سازی جدید VHDX اشاره کرد. جدیدترین ورژن مجازی سازی هایپروی، Hyper-V 2022  بوده که قابلیتهای بیشتری به نسخه های قبلی خود بهمراه دارد مانند:

  • قابلیت Nested Vvirtualization یا مجازی سازی تودرتو برای پردازنده های AMD
  • بهینه سازی Virtual Switch درکاهش بار روی پردازنده و افزایش بازدهی سرور
  • معرفی Task Scheduler در اتوماتیک سازی فرایندهای تعریف شده توسط مدیر شبکه
  • معرفی Hyper-V Manager در نسخه Core از ویندوز سرور برای مدیریت ماشین های مجازی
  • توسعه دستور Sconfig در پاورشل و توانایی استفاده از اسکریپتها
  • پشتیبانی از VXLAN

مجازی سازی با هایپروی

خلاصه قابلیت های هایپروی مایکروسافت

 


 

مجازی سازی در لینوکس ( KVM )

KVM یا Kernel-Based Virtual Machine (مجازی ساز سطح کرنل ) پیاده سازی مجازی سازی با سیستم عامل لینوکس را ممکن میکند و در حقیقت هسته لینوکس را تبدیل به یک نوع هایپروایزر به نام KVM  میکند. KVM توسط شرکت Redhat توسعه پیدا کرده است. نکته ای که در خصوص مجازی سازی با KVM  وجود دارد این است که در این محصول تمام منابع پردازشی که در اختیار کاربر داده میشود بصورت اختصاصی بوده و به کاربر دیگری اختصاص داده نخواهد شد به همین دلیل در KVM  فروش Overselling یا فروش افراطی را شاهد نخواهیم بود. مجازی ساز KVM یک محصول اپن سورس بوده و اولین بار در سال 2006 معرفی گردید. در مجازی سازی با KVM فرایند نصب و پیکره بندی پیچیده تر از مجازی سازهای دیگر بوده و تسلط به سیستم عامل لینوکس از پیشنیازهای آن میباشد. از معایب KVM نبود محیط گرافیکی برای مدیریت سرورهای مجازی است که با آمدن پنلهای مدیریتی مانند virtualizor مشکل حل شده است.

از قابلتیهای نرم افزار مجازی سازی KVM میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بهره گیری از SELinux و sVirt برای بالابردن امنیت و بحث isolation بین ماشین های مجازی
  • پشتیبانی از live migration یا انتقال ماشین مجازی از یک هاست یه یک هاست دیگر
  • پشتیبانی از استفاده از منابع پردازشی سیستم بصورت Overcommitting
  • پشتیبانی از KSM یا Kernel Same-page Merging برای حذف صفحات حافظه تکراری و کاهش حافظه مصرفی

با این مقدمه خاطرنشان میشود که سیسکو پردازش بار سنگین طراحی ، پیاده سازی و مانیتورینگ سرویس مجازی سازی شما را به عهده گرفته و خاطر شما را آسوده میکند.

خدمات مجازی سازی سرور با VMware  را با سیسکو پردازش تجربه کنید

    

مقالات مجازی سازی سرور

معرفی نسخه vSphere 7 توسط شرکت VMware

مهدی 0 5346 رتبه مطلب: 4.9

شرکت vmware ، در تاریخ مارس 2020 نسخه 7 از محصول vSphere خود را معرفی نمود. این پلتفرم بینظیر مجازی سازی و محبوب، قابلیتهای بسیاری را نسبت به نسخه قبلی یعنی 6.7 درون خودش دارد.

دستورات مفید و کاربردی در VMware ESXi

مهدی 0 8380 رتبه مطلب: 4.7

برای مدیریت سرور esxi از طریق خط فرمان یا cli تعداد زیادی دستور وجود دارد که از طریق آن میتوان محیط مجازی سازی esxi را کنترل و عیب یابی نمود. این دستورات دارای پارامترهای متعدد بوده و اجزاء مختلفی مانند سی پی یو، رم سرور، شبکه، استوریج های سرور  و ... را مدیریت مینماید.

قابلیت NPV و NPIV در شبکه های SAN

مهدی 0 8179 رتبه مطلب: 4.6

Npv یا N-Port Virtualization یک اصطلاح مختص سیسکو بوده که البته بقیه کمپانی ها هم ممکن است آن را با اسمی دیگر مورد استفاده قرار دهند مربوط به شبکه های SAN و ذخیرساز شبکه میباشد. یک سوئیچ san که به مد npv میرود  از مابقی سوئیچهای شبکه san مخفی میماند. ( به شبکه san اصطلاح fabric نیز اطلاق میگردد ) این سوئیچ در ارائه سرویسهای داخل fabric مانند اختصاص آدرسfcid  و یا انجام پروسه fabric login شرکت نمیکند و همچنین از دیگر سوئیچهای san  آدرس domain id را دریافت نمیکند.

VMware PowerCLI چیست

مهدی 0 8768 رتبه مطلب: 4.9

vSphere PowerCLI مجموعه ای از ابزارهای خط فرمان یا CLI میباشد که برای بحث مدیریت، مانیتورینگ واتوماتیک کردن فرایندها در بستر مجازی سازی vmware vSphere و vCloud بکار میرود.

ذخیره ساز مبتنی بر نرم افزار

مهدی 0 11788 رتبه مطلب: 4.6

SDS یا Software-defined Storage و یا همان ذخیره ساز مبتنی بر نرم افزار یکی از مفاهیم نسبتا جدید در مراکز داده و در هم آمیخته با مفاهیم مجازی سازی یا virtualization به حساب می آید.SDS سیر تکاملی رشد تکنولوژی در تجهیزات ذخیره سازی موجود در دیتاسنترها را دچار تغییر و تحول نموده است.

سرور مجازی چیست

مهدی 0 12085 رتبه مطلب: 4.9

سرور مجازی یا VPS که مخفف Virtual Private Server میباشد یکی از مفاهیم و اصطلاحاتی میباشد که در زمینه هاستینگ  ( Hosting ) مطرح میشود.سرور مجازی در واقع یک ماشین مجازی میباشد که روی یک سرور فیزیکی قرار داشته ، منابع پردازشی مانند cpu و ram به آن اختصاص داده شده و ما طبق تعرفه ای که برای این ماشین مجازی پرداخت میکنیم اجازه دسترسی به این ماشین مجازی را خواهیم داشت.

معرفی انواع رایانش ابری

مهدی 0 17155 رتبه مطلب: 4.2

رایانش ابری یا cloud computing به مدلی از ارائه سرویس و نرم افزارهای تحت وب اشاره دارد که در آن دسترسی به مجموعه ای از سرورها ، سرویس ها ، دیتابیس و نرم افزارها بصورت تحت وب یا web base میباشد و همه پردازش و ذخیره سازی دیتا سمت کلاد و سرورها انجام میگیرد. انواع مدلهایی که در رایانش ابری یا cloud computing مطرح میشود به سه مدل کلی تقسیم بندی میشوند : Software as a Service (SaaS) و Infrastructure as a Service (IaaS) و Platform as a Service (PaaS)

ساخت و مدیریت کلود با VMware vRealize Suite

مهدی 0 12991 رتبه مطلب: 4.3

محصول  vRealize Suite پلتفرم ساخت و مدیریت کلود ( cloud ) بوده متعلق به شرکت بزرگ VMware میباشد و مجموعه ای از نرم افزارهای مختلف را درون خود دارد.بوسیله این محصول میتوان کلودهای ناهمگون و یا هیبرید کلود را ایجاد کرد.محصول  vRealize Suite مجموعه کاملی از ابزارهای مختلف را در خود میتواند جای دهد. برای مثال با استفاده از  نرم افزار مجازی سازی سرور VMware vSphere ، هایپروایزرهای برندهای دیگر ، سرور های فیزیکی ، OpenStack  و کلودهای دیگر مانند مایکروسافت Azure  و کلود آمازون میتوان زیرساخت مورد نظر برای پیاده سازی کلود را برای فروش و تحویل انواع سرویس ها فراهم نمود.

مجازی سازی سرور با VMware

مهدی 0 23535 رتبه مطلب: 4.5

VMware vSphere از محصولات پرطرفدار و پراستفاده مجازی سازی در دیتاسنترها میباشد که قابلیتهای بسیاری را برای مدیران IT  به ارمغان آورده است. vSphere یک پلتفرم مجازی سازی دیتاسنتر میباشد که مجازی سازی را در لایه های مختلف Compute,Network,Storage پشتیبانی میکند و امکانات فوق العاده ای در اختیار مدیران شبکه قرار میدهد.محصول اصلی VMware vSphere  که مجازی سازی سرور بر پایه آن بالا می آید VMware ESXi  میباشد که یک نوع Hypervisor  میباشد

قابلیتهای نرم افزار ویسنتر

مهدی 0 9830 رتبه مطلب: 4.8

vCenter که محصول شرکت VMware بوده ابزاری برای مدیریت محصول vSphere بشمار میرود.از طریق vCenter میتوان چندین هاست esxi را درون یک کنسول مرکزی اضافه کرد و همه هاستها و ماشین های مجازی را از یک نقطه واحد مدیریت  نمود.قابلیتهای معروفی مانند DRS ، FT ، vMotion و HA در نبود vCenter وجود نخواهد داشت

داکر Docker چیست

مهدی 0 15788 رتبه مطلب: 4.6

داکر یا Docker ابزاری ست که برای ایجاد ، توسعه و اجرای برنامه های کاربردی توسط کانتینرها (Container) بکار میروند. کانتینرها شبیه sanbox عمل میکنند.با این تعریف شاید سوال برایتان پیش بیاید حال کانتینر چیست و چه کاربردی دارد ؟کانتینر (Container) این اجازه را به برنامه نویسان و توسعه دهندگان Application  ها میدهد تا یک برنامه را با تمام ماژول ها و کامپوننتهای وابسته آن ( مانند کتابخانه ها و توابع و ... ) یکی کرده و بصورت یک پکیج درآورده

مجازی سازی سرور با VMware vSphere 6.7

مهدی 0 14725 رتبه مطلب: 4.6

محصول vSphere شرکت VMware یکی از برترین بسترهای پیاده سازی کلود و مجازی سازی میباشد که دارای ویژگیهای بسیار جذابی در مدیریت دیتاسنترهای بزرگ میباشد. آخرین نسخه مجازی سازی دیتاسنتر شرکت VMware ، نسخه VMware vSphere 6.7  میباشد که دارای قابلیتهای جدیدی بوده و نسبت به نسخه های قبل از خود تغییرات چشمگیری داشته است.